امروزه با توجه به روند رو به رشد کاربران فضای مجازی، اغلب مدیران، طراحی وب سایت را در الویت کارهای خود قرار می دهند. همین امر بسیاری را به تکاپو انداخته است تا با دانش اندک فنی خود بتوانند پول خوبی به جیب بزنند. از طرفی بخاطر سطح اندک دانش فنی عوام و عدم وجود نهادی برای نظارت بر نحوه طراحی وب سایت، این امر تبدیل به بازاری مناسب برای دلالان و افراد نا آشنا گشته است.

در مطالب بعدی در این باره بیشتر بحث خواهیم کرد. در این پست صرفا قصد دارم ویژگی هایی را برشمارم که یک کارفرما باید در پیمانکار طراحی وب سایت خود به دنبال آنها بگردد تا از محصول نهایی رضایت کامل را داشته باشد و پول خود را هدر ندهد.

 

1- خوب گوش کند

 

برخی در قبال شما بسیار پر چانه خواهند بود. پشت سرهم از خود و کارهایشان تعریف می کنند و کلماتی به کار می برند که متوجه آنها نشوید. این افراد به درد کار شما نمی خورند. چرا که بهترین کار را کسی ارائه می دهد که دقیق به شما گوش دهد و نیازهایتان را جز به جز یادداشت کند.

 

2- عاشق کار خود باشد

 

شرکت ها و افرادی که عاشقانه طراحی های خود را دوست دارند، همواره محصولی ارائه می کنند که با معرفی آن بعنوان نمونه کار خود افتخار کنند. یکی از ویژگی های این شرکت ها، پخش نکردن بازاریاب های نا آگاه در سطح شهر است. پیمانکاری که عاشق کار خود باشد، کاری که برای شما انجام می دهد را مانند کاری می پندارد که برای خود انجام می دهد. عشق به محصول، نوعی از عشق به فرزند است که فقط در مادران واقعی می توان یافت.

 

3- هزینه معقولی بگیرد

مثلی در ترکی هست که می گوید : بازار سر بسته دوستی ها را از بین می برد.

از پیمانکار خود بخواهید که دقیق و شفاف بگوید که چه کاری را به چه قیمتی انجام خواهد داد. اگر قیمتی که می شنوید، بسیار کم (و یا حتی رایگان! ) باشد، مطمئن باشید که اشتباه می کنید. افرادی که وب سایت هایی با قیمت کم ارائه می دهند، وقت کافی صرف طراحی وب سایت شما نمی کنند. آنها کیفیت را فدای هزینه و کمیت می کنند و شما متحمل هزینه ی بیشتری خواهید شد. از طرفی دیگر همکارانی داریم که از ناآگاهی شما سوءاستفاده می کنند و با گزافه گویی قیمت های میلیونی را در ازای سرویس های معمولی از شما می طلبند.

 

4- نمونه کار خوب داشته باشد

هیچوقت بدون دیدن نمونه کارهای یک شرکت و یا شخص، به آن اعتماد نکنید. مگر اینکه قصد داشته باشید به تیم جوانی روحیه کار کردن بدهید! با مشتری های شرکت تماس بگیرید و نظرشان را راجع به کاری که برای آنها کرده اند جویا شوید.

کاریکاتور طراحی سایت

 

5- به فکر همه چیز باشند

امروزه دیگر طراحی سایت به تنهایی کافی نیست. مطمئن شوید کسی که سایت شما را طراحی می کند، با موتورهای جستجوگر آشنایی دارد. برخی افراد سایت هایی طراحی می کنند که موتورهای جستجوگر آن سایت ها را بخاطر ساختار غلط از نتایج جستجوهای خود کنار می گذارند. این می تواند لطمه ی بزرگی به رشد کسب و کار شما در فضای مجازی بزند.

 

6- همیشه در دسترس باشد

برخی شرکت ها پس از تحویل وب سایت شما ناپدید می شوند! شما برای اینکه یک قسمت ساده را تغییر بدهید، باید چند هفته دنبال آنها باشید و چند هزار تیکت قرار دهید. سعی کنید از شرکت هایی خرید کنید که همواره در دسترس هستند و این موضوع را با پاسخ دهی منظم ثابت کرده اند. شما مهمترین سرمایه آنها هستید، پس باید قدرتان را بدانند.

 

7- آموزش دهد

شما باید طریقه استفاده از وب سایتتان را به خوبی یاد بگیرید تا در حد امکان مستقل عمل کنید. بخش های مورد نیازتان را در دسترس داشته باشید و از آزادی عملتان در تولید محتوی لذت ببرید. شرکتی را انتخاب کنید که وقت می گذارد و به شما استفاده از سیستم مدیریت محتوی را آموزش می دهد.

 

8- مورد اعتماد باشد

 

یک شخص هر وقت که دلش خواست می تواند زیر قولش بزند. سپردن پروژه های وب به اشخاص (Freelancer) در همه جای جهان جا افتاده است ولی در کشور ما فعلا این فرهنگ نهادینه نشده است. توصیه می شود که بیشتر با شرکت های رسمی کار کنید و اگر ترجیح دادید با یک شخص کار کنید، حتما با او قرارداد ببندید.